OPLEIDINGEN


ALGEMEEN

Werken met Office 365

A)Deel 1

Deze module omvat de vier belangrijkste onderdelen van het Office pakket:

a)Tekstverwerkingspakket Word is het meest gebruikte officepakket. Tekstverwerking betekent naast het intypen, opslaan en afdrukken eveneens het bewerken, illustreren en automatiseren van teksten. Het uiteindelijke doel is op efficiënte wijze een verzorgd, professioneel en leesaantrekkelijk document te maken. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • de Word-omgeving verkennen
  • intypen en corrigeren van teksten
  • openen, opslaan, sluiten en afdrukken in detail
  • objecten invoegen in een tekst
  • efficiënter selecteren, verplaatsen, kopiëren en zoeken
  • tekenopmaak
  • alinea-opmaak
  • paginaopmaak
  • tabellen
  • werken met kolommen

b)Een elektronisch rekenblad Excel of een spreadsheet is een computerprogramma dat voor verscheidene financiële, economische, statistische en andere wiskundige toepassingen kan gebruikt worden. Zo kan een klein bedrijf er de boekhouding mee doen, kan een leraar er de cijfers van de klassen mee verwerken en kan een makelaar er een hypotheek voor de klanten mee uitrekenen zelfs met bijbehorende grafiek. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • de structuur van een rekenblad
  • gegevens invoeren, wijzigen en verwijderen
  • het maken van eenvoudige formules
  • kopiëren en verplaatsen van gegevens en formules
  • opmaak van het rekenblad
  • afdrukken van rekenbladen
  • werken met grafieken in een rekenblad
  • werken met functies in een rekenblad

c)Het presentatiepakket PowerPoint stelt je in staat om op een eenvoudige manier professionele presentaties te maken. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • kennismaken met PowerPoint
  • de schermonderdelen van een presentatie
  • de algemene basishandelingen met een presentatie zoals bewaren, sluiten, nieuw, openen en verwijderen van dia’s van een presentatie
  • dia’s uit een andere presentatie invoegen
  • het afspelen van een presentatie
  • de verschillende weergaven van een presentatie
  • de tekst en opmaak verzorgen
  • het werken met achtergronden en thema’s in een presentatie
  • werken met objecten zoals vormen, SmartArt, WordArt, tabellen, grafieken, audio en video in een presentatie
  • de verschillende dia-overgangen van een presentatie ontdekken
  • leren werken met animaties in een presentatie.

 

d) Het gegevensbeheerprogramma Access, of databaseprogramma, kan vergeleken worden met één of meerdere elektronische fichebakken. De gegevens worden ingevoerd en bewaard in een computer. Nadien kunnen deze gegevens worden aangevuld, gewijzigd, geschrapt of opgevraagd op verschillende manieren. Als resultaat van een opvraging kunnen gemakkelijk overzichtelijke lijsten of rapporten worden afgedrukt. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • informatie, gegevens, gegevensbanken, basisbegrippen zoals tabellen, records, velden, sleutels, relaties, …
  • aanmaken van gegevensbanken en invoeren van de gegevens
  • toevoegen, wijzigen en verwijderen van records
  • zoeken, sorteren en filteren van records
  • opstellen van eenvoudige query’s, formulieren en rapporten in een database

 

B)Deel 2

Deze module omvat de vier belangrijkste onderdelen van het Office pakket:

a)Tekstverwerkingspakket Word is het meest gebruikte officepakket. Tekstverwerking betekent naast het intypen, opslaan en afdrukken eveneens het bewerken, illustreren en automatiseren van teksten. Het uiteindelijke doel is op efficiënte wijze een verzorgd, professioneel en leesaantrekkelijk document te maken. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • de Word-omgeving verkennen
  • intypen en corrigeren van teksten
  • openen, opslaan, sluiten en afdrukken in detail
  • objecten invoegen in een tekst
  • efficiënter selecteren, verplaatsen, kopiëren en zoeken
  • tekenopmaak
  • alinea-opmaak
  • paginaopmaak
  • tabellen
  • werken met kolommen

b)Een elektronisch rekenblad Excel of een spreadsheet is een computerprogramma dat voor verscheidene financiële, economische, statistische en andere wiskundige toepassingen kan gebruikt worden. Zo kan een klein bedrijf er de boekhouding mee doen, kan een leraar er de cijfers van de klassen mee verwerken en kan een makelaar er een hypotheek voor de klanten mee uitrekenen zelfs met bijbehorende grafiek. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • de structuur van een rekenblad
  • gegevens invoeren, wijzigen en verwijderen
  • het maken van eenvoudige formules
  • kopiëren en verplaatsen van gegevens en formules
  • opmaak van het rekenblad
  • afdrukken van rekenbladen
  • werken met grafieken in een rekenblad
  • werken met functies in een rekenblad

c)Het presentatiepakket PowerPoint stelt je in staat om op een eenvoudige manier professionele presentaties te maken. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • kennismaken met PowerPoint
  • de schermonderdelen van een presentatie
  • de algemene basishandelingen met een presentatie zoals bewaren, sluiten, nieuw, openen en verwijderen van dia’s van een presentatie
  • dia’s uit een andere presentatie invoegen
  • het afspelen van een presentatie
  • de verschillende weergaven van een presentatie
  • de tekst en opmaak verzorgen
  • het werken met achtergronden en thema’s in een presentatie
  • werken met objecten zoals vormen, SmartArt, WordArt, tabellen, grafieken, audio en video in een presentatie
  • de verschillende dia-overgangen van een presentatie ontdekken
  • leren werken met animaties in een presentatie.

 d) Het gegevensbeheerprogramma Access, of databaseprogramma, kan vergeleken worden met één of meerdere elektronische fichebakken. De gegevens worden ingevoerd en bewaard in een computer. Nadien kunnen deze gegevens worden aangevuld, gewijzigd, geschrapt of opgevraagd op verschillende manieren. Als resultaat van een opvraging kunnen gemakkelijk overzichtelijke lijsten of rapporten worden afgedrukt. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • informatie, gegevens, gegevensbanken, basisbegrippen zoals tabellen, records, velden, sleutels, relaties, …aanmaken van gegevensbanken en invoeren van de gegevens
  • toevoegen, wijzigen en verwijderen van records
  • zoeken, sorteren en filteren van records
  • opstellen van eenvoudige query’s, formulieren en rapporten in een databaseModule

Inschrijvingen

 

 

 

 

Prijs

 

Info

 

Voorkennis

 

Verwante opleidingen

Volg je de volledige opleiding en slaag je voor alle evaluaties dan ontvang je het certificaat DTP-Operator. Wil je de opleiding DTP-operator bij CVO Scala volgen in combinatie met tweede kansonderwijs met het oog op het behalen van een diploma secundair onderwijs dan kan je steeds terecht bij onze partners.

Als cursist van CVO Scala krijg je voor het schooljaar 2019-2020 een toegang tot Academic Software. Daar kan je ondermeer het officiële Office-pakket downloaden en installeren op je pc. Installeer Office 365 – Word, Excel, PowerPoint, Publisher, Outlook, OneNote en Access – op je laptop, pc, Mac, smartphone of tablet. Bovendien krijg je een OneDrive cloudopslag van 1 terabyte, een virusscanner en andere softwarepakketten.

Er zijn enkele voorwaarden.

  • Wie zich voor het schooljaar 2019-2020 voor een cursus inschrijft, heeft recht op een toegangscode. De software kan één jaar gebruikt worden. Deze periode start op het moment dat je het pakket downloadt.
  • Wie zich na afloop van het abonnement opnieuw inschrijft, kan een nieuwe toegangscode vragen.
  • Elke persoon heeft recht op maximaal één toegangscode per moduleperiode.
  • Dit aanbod is in samenwerking met SignPost, die tevens verantwoordelijk is voor de technische ondersteuning.
  • Het aanbod is geldig zolang de voorraad strekt.
  • Naast dit aanbod kan je via Academic Shop software aankopen aan studententarief.